Monetizace neboli zpeněžení webových stránek je možnost, jak vydělávat peníze prostřednictvím svého webu. Vydělávat lze téměř na každém typu webové stránky, ať už se jedná o jednoduchou webovou stránku, blog nebo specializovaný e-shop. Proto si dnes krátce popíšeme 6 možností, jak si zajistit příjem z webové stránky. Výhodou monetizace webu je hlavně možnost tvorby aktivního nebo i pasivního příjmu. Pokud Vás některá z možností zaujme, určitě se na nás neváhejte obrátit a my Vám s tvorbou přesně takového webu rádi pomůžeme.

Web s poptávkovým formulářem

Podnikáte a potřebujete více poptávek? Na své webové stránce můžete propagovat svoji firmu nebo nabízet svoje služby. Tyto služby si pak klient může objednat pomocí poptávkového formuláře, který Vám poté přijde vyplněný do emailu. Následně se můžete s klientem spojit a prodat mu svou službu.

Výhody: Nižší počáteční náklady (stačí Vám pouze jednoduchý web s poptávkovým formulářem a investice do propagace Vaší webové stránky)

Nevýhody: Musíte investovat do reklamy nebo mít velký organický dosah na sociálních sítích, aby se na web dostal co největší počet potencionálních zákazníku. Protože ne každý, kdo Váš web navštíví, odešle hned poptávku.

Rozpočet: 3 000 až 10 000 Kč na tvorbu webové stránky, libovolný měsíční budget na propagaci (doporučujeme 30 Kč až 100 Kč na den).

Blog s reklamami od Google AdSense

Píšete nebo chcete psát svůj blog? Máte dostatek hodnotného obsahu, který můžete předat a chtěli byste na něm vydělat? Přesně pro Vás je zde možnost monetizace blogu pomocí Google AdSense, který umožňuje umístění reklam od společnosti Google na Váš blog. Tyto reklamy se následně zobrazují čtenářům Vašeho blogu, kteří na reklamu mohou kliknout a společnost Google Vám za to vyplácí provizi. Výše odměny je vždy individuální, podle zaměření a lokality. Odhadované tržby lze spočítat zde (např. pro Evropu a zaměření Hobby a volný čas Google odhaduje tržby za 50 000 zobrazení reklamy měsíčně na 3 222 $ ročně).

Výhody: Možnost vydělávat peníze pasivně na svých článcích.

Nevýhody: Důležité je striktně dodržovat podmínky společnosti Google, jinak Vám možnost zobrazovaní reklam Google zakáže. Také je potřeba mít velký organický dosah (např. vlastnit velkou stránku na sociálních sítích, přes kterou získáte potřebnou návštěvnost).

Rozpočet: 12 500 až 25 000 Kč podle velikosti a propracovanosti blogu.

Prodej vlastního produktu přes e-shop

Máte svůj produkt nebo chcete prodávat zboží? Nejznámější možností, jak vydělat na internetu je tvorba vlastního e-shopu, na kterém můžete své produkty prodávat. Uživatel navštíví Váš e-shop, objedná si produkt, zaplatí za něj pomocí platební brány a Vy mu produkt odešlete. Důležitá zde je kromě samotného e-shopu i dobře cílená propagace, například přes sociální sítě, které umožňují dosáhnout většího množství konverzí (prodejů).

Výhody: Možnost automatizace prodeje svého produktu na internetu, téměř neomezená výše zisků, která se odvíjí od odbytu daného produktu.

Nevýhody: Vyšší počáteční náklady (potřebujete vlastní e-shop, produkt a rozpočet na propagaci)

Rozpočet: Náklady na e-shop od 15 000 Kč podle velikosti a propracovanosti, náklady na tvorbu produktu, náklady na propagaci (od 30 Kč až po několik stovek denně).

Dropshipping e-shop

Jedná se o plně automatizovaný e-shop, který po objednání produktu zboží sám objedná u Vašeho dodavatele na adresu zákazníka. Nemusíte tak produkt reálně vlastnit nebo mít vlastní sklad. Zboží prodáváte za cenu dodavatele + Vaši marži, která tvoří Váš zisk.

Výhody: Vše je plně automatizované, takže Vám e-shop generuje pasivní příjem.

Nevýhody: Musíte zvolit dobrého dodavatele, který tuto možnost poskytuje a u kterého je možné propojit Váš e-shop s jeho systémem pomocí API. Důležité je také vybrat správný produkt a zajistit jeho prodej pomocí propagace.

Rozpočet: od 25 000 Kč podle velikosti, propracovanosti a složitosti propojení s dodavatelem, náklady na propagaci (od 30 Kč až po několik stovek denně).

Prodej video kurzů nebo prémiového obsahu

Svůj web nebo blog také můžete využít k prodeji videokurzů nebo prémiového obsahu. Uživatel si po tom, co se na web zaregistruje, může za peníze pomocí platební brány a uživatelského účtu odemknout obsah nebo kurz buď za jednorázový, nebo měsíční poplatek. Tato možnost je ideální pro lektory, fitness trenéry a všechny ty, kteří chtějí prodávat svoji tvorbu.

Výhody: Možnost prodávat svoje kurzy a obsah, které mohou po jejich vytvoření generovat pasivní příjem.

Nevýhody: Vytvořit hodnotný obsah nebo video kurz zabere spoustu času a je k tomu potřeba i dobré zázemí a technika, aby byl obsah dostatečně kvalitní a prodával se. Stejně tak jako u ostatních možností je potřeba buď velký organický dosah, nebo placená propagace k přilákání uživatelů.

Rozpočet: od 25 000 Kč podle velikosti a propracovanosti, libovolný měsíční budget na propagaci (doporučujeme 30 Kč až 100 Kč na den)

Recenzování produktů a získávání provize z affiliate odkazů

Mezi další možnost, jak si přivydělat pomocí webové stránky, patří recenzování produktů a následné sdílení promo kódu a affiliate odkazů. Tyto odkazy fungují tak, že se uživatel pomocí Vašeho kódu zaregistruje, nebo při nákupu produktu zadá Váš affiliate kód a vy dostanete provizi z tohoto prodeje. Uživatel na oplátku dostane slevu na daný produkt, aby byl motivován odkaz nebo kód využít. Nastává tak win-win situace, kdy prodejce prodá svůj produkt, kupující získá slevu a vy získáte provizi z prodeje. Ta se pohybuje v řádu jednotek až desítek procent.

Výhody: Získávání provize z prodejů produktu.

Nevýhody: Potřebujete velký organický (neplacený) dosah, abyste něco na provizích vydělali.

Rozpočet: od 10 000 Kč podle velikosti a propracovanosti

Shrnutí

  1. Vydělávat lze téměř na každém typu webové stránky, ať už se jedná o jednoduchou webovou stránku, blog nebo specializovaný e-shop.
  2. Web s poptávkovým formulářem – web, přes který pomocí poptávkového formuláře a propagace získáváte poptávky po Vašich službách.
  3. Blog s reklamami od Google AdSense – na svém blogu můžete Googlu poskytnout reklamní prostory a Google Vám následně vyplácí odměnu za zobrazování a klikání na reklamy.
  4. Prodávání vlastního produktu přes e-shop – klasický e-shop, který můžete optimalizovat a propagovat a prodat tak co nejvíce svých produktů.
  5. Dropshipping e-shop – plně automatizovaný e-shop, který po zaplacení objednávky automaticky objedná zboží u dodavatele na adresu zákazníka a vy inkasujete Vámi stanovenou marži.
  6. Prodej video kurzů nebo premium obsahu – webová aplikace přes kterou můžete prodávat své video kurzy nebo placený obsah na bázi jednorázového nebo pravidelného poplatku.
  7. Recenzování produktů a získávání provize z affiliate odkazů – možnost přivýdělku pomocí recenzování, sdílení affiliate odkazů a získávání provize z prodejů.